• Tulisan dan bahasa bugis pada web/blog

    http://serbabugis.blogspot.com
    Assalamualaikum,selamat malam dan salam sejatra.. Tengah buat apa lah ini? Belum tidur lagi kah? Saya nak  tanya korang perna tak nampak blog atau web tulisan serba bugis semuanya? Kalau belum saya nak tenjukan dan cara membuat nya..

    Cara Membuat Font Bugis Di Blog | Cara Membuat Bahasa Bugis Pada Blog | Cara Pasang Bahasa Bugis Pada Postingan Blog | Cara Posting dengan Bahasa Bugis | Bugis Blog. .Ok! dalam kesempatan kali ini saya akan membincangkan tentang bagaimana cara membuat posting dengan bahasa atau font bugis, mungkin ada rakan-rakan yang ingin membuat blog khusus bahasa bugis, semoga atrikel kali ini dapat memberi sedikit bantuan. hehehehe.


    Sebenarnya dari dulu saya ingin sekali melihat sebuah blog / web yang kandungannya serba bugis, akan tetapi sampai sekarang ini saya belum dapat mencarinya, ada apa dengan anak bugis? "fikirku". Mungkin ada di sudut sana tapi belum jodoh  untuk bertemu, atau memang mungkin belum ada. hehehehe,

    Okey, lanjut ke inti, jadi bagaimana cara membuat posting dalam font bugis, iya tentunya sangat mudah ini caranya.

    Pada Entri Baru sebelum menaip text pilih HTML dan masukkan kod berikut ini

    <span style="font-family: BugisA;">Terserah TEKS Bahasa Bugisnya</span>

    Kemudian supaya mudah menaipnya dan tidak di meganggu dengan mana-mana kod-kod klik Compose lalu taip bahasa bugis yang ingin anda posting.

     contohnya seperti ini:

    aj llo musijguru pdnu rup tau
    sipllo lloko musipmes mes
    nerko eaK dua tesdinu
    nerko eaK esdi tsipolonu.


    Nah seperti itulah cara membuat postingan dengan font bugis (Aksara Lontara). Ini blog yang serba bahasa Bugis dan mungkin agak sukar di akses oleh orang yang tidak mengerti bahasa bugis.
    Belajar Bahasa Bugis


    Selamat mencuba Dan bermamfaat.. :)


  • 0 ulasan:

    Catat Ulasan